Megrendelték az első példányt a Magnus Aircraft Zrt. pécs-pogányi repülőtéren lévő gyárában készülő, magyar fejlesztésű, kompozit testű repülőgépeiből.
A reptér nyílt napján, szombaton, ünnepélyes keretek között
aláírt szerződés értelmében a cég Fusion 213 típusú oktató
repülőgépét a pilótaképzéssel foglalkozó MultiFly Kft. vásárolja
meg.
Boros László, a pécs-pogányi reptéren ötmilliárd forintos
beruházással gyártó- és összeszerelő üzemet létrehozó Magnus
Aircraft Zrt. vezérigazgatója az MTI érdeklődésére elmondta: a
próbaüzem küszöbön álló megindulása után jövőre már teljes
kapacitással tud működni kompozitgyáruk, s évi 80-90 – nagyobbrészt
exportra szánt – repülőgép előállítását végzi majd.
Kitért arra: létesítményeikben jelenleg hetvenen dolgoznak, az
év végén már 110-120 munkatársra lesz szükségük, míg 2020 második
felében akár 150 embernek is munkát adhatnak.
Muity György, a Pécsi Tudományegyetem Kancellária
Pályázatmenedzsment és Innovációs Igazgatóságának vezetője közölte,
ősszel felsőoktatási szakképzés formájában kétéves pilótaképzés
indul az universitas műszaki karán. A hallgatókat a reptéren képzik
majd a Magnus által előállított gépekkel, a MultiFly Kft. oktatóinak
segítségével.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium
közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a fejlesztések kapcsán
írt levelében kiemelte: a kormányzat támogatásával megvalósult
pécs-pogányi repülőgépgyártó és -fejlesztő bázis hozzájárul a hazai
járműgyártási képességek növeléséhez, kedvező hatásai a technológiai
fejlődésen és a munkahelyteremtésen túl az oktatási együttműködésben
is megmutatkoznak.
Kitért arra, hogy a régió felzárkózásának egyik alapvető
feltétele a közlekedési infrastruktúra további fejlődése, hiszen a
jobb megközelíthetőséggel jobban hasznosulhatnak az egyedülálló
idegenforgalmi adottságok, megerősödhet az ipari háttér.
Hozzátette, a pécs-pogányi repülőtér az ipari háttérre építve
kiváló helyszíne lehet a pilótaképzésnek, a fejlesztési tervek
megvalósulása lehetővé teheti a repülőklubok újjáélesztését is.
A rendezvényen kiosztott írásos összegzés szerint a Magnus és a
Multifly Kft. együttműködése nemcsak szimulációs környezetet
biztosít a Pécsi Tudományegyetemen tanuló pilótajelöltek számára,
hanem elősegíti a személyzettel és utasokkal kapcsolatos
egészségügyi kutatások megkezdését, valamint további K+F+I projektek
megvalósítását is. Ezek főbb elemei az alternatív meghajtású
repülőgépek hatótávjának növelése, valamint a gépek széles körű
alkalmazhatóságának kialakítása, a többi között mentési,
betegszállítási profilok mentén.
A Magnus korábbi ismertetése szerint a cég a világon először
fejlesztett ki kompozit anyagokból készülő kétüléses repülőgépet,
amely műrepülésre alkalmas. Emellett kifejlesztett egy olyan gépet,
amely nem kerozinnal, hanem benzinnel működik, és szintén kompozit
anyagból készült; így alacsonyabb a környezetterhelése és a
fenntartási költsége, mint más repülőknek.
A magyar kormány az összesen 5,16 milliárd forintos beruházással
felépülő létesítmény kialakításához 2 milliárd forint vissza nem
térítendő támogatást biztosított.
A fejlesztések során egy több mint 5000 négyzetméteres
kompozitelem-gyártó üzem létesült, emellett egy 1900 négyzetméteres
összeszerelő üzem és egy 300 négyzetméteres irodahelyiség épült. A
kisebb gyártórészben tavaly október végén indult el a termelés, a
kompozitüzem termelése hamarosan megkezdődik.
A nyilvános cégadatok szerint félmilliárd forintos saját tőkével
rendelkező Magnus Aircraft Zrt. nettó árbevétele 2017-ben 175
millió, 2018-ban pedig 320 millió forint volt, adózott eredménye a
két évvel ezelőtti 5 millió forintról tavaly 12 millió forintra nőtt.
MTI