Bemutatták szerdán Berlinben Eötvös Péter és Pedro Amaral Parlando-Rubato című kötetének német kiadását a világhírű kortárs magyar zeneszerző, karmester részvételével.
A Kossuth-díjas művész még 2010-ben folytatta a kötet gerincét
alkotó beszélgetéseket a nála egy nemzedékkel fiatalabb portugál
pályatársával. A monológokkal átszőtt dialógusokban Eötvös Péter
első kilenc operájának világa, alkotókhoz és előadókhoz fűződő
kapcsolata és munkájának műhelytitkai tárulnak fel, a karmester,
zeneszerző, zenetörténész beszélgetőtárs esszéisztikus
magyarázataival kiegészítve.
Az 1944-ben született művészről szóló kötet német kiadása nem
csupán fordítás, mert az új darabokat, operákat, lemezeket és
színpadi produkciókat felsoroló jegyzék révén a beszélgetések óta
eltelt évek termését is áttekinti.
Erről az időszakról szólva Eötvös Péter a berlini magyar
kulturális intézetben, a Collegium Hungaricum Berlinben (CHB)
rendezett könyvbemutató előtt a közmédiának adott interjújában
kiemelte az Alle vittime senza nome (A névtelen áldozatoknak) című
darabot, amelyet a négy legnagyobb olasz szimfonikus zenekar közös
felkérésére írt.
Mint mondta, a darab – amelynek 2016-ban Rómában tartották meg
az ősbemutatóját, és két új lemezen is hallható – egy őt manapság is
élénken foglalkoztató ügyről, a menekülésről szól. Középpontjában az
Afrikából és az arab országokból Európa felé elinduló emberek
állnak, akik „azokba a szörnyű kis gumicsónakokba beülve nem érik el
a partot”.
Hozzátette: számára mindez azért fontos, mert „emberekről van
szó, nőkről, férfiakról és különösen gyerekekről, akiket nap mint
nap látunk a televízióban, akiknek szemük van és látnak, egészen
addig, amíg a hajó egyszer csak elsüllyed és már nem élnek”.
A CHB-ban Földényi F. László irodalomtörténész, esztéta
közreműködésével mutatták be a kötetet. A rendezvényt a német
főváros zenekarokat és zenekari műveket felvonultató nemzetközi
fesztiválja, a Musikfest Berlin keretében tartották.
A fesztivál közönsége zeneszerzőként és karmesterként is
találkozhat Eötvös Péterrel. Szombaton és vasárnap este a világ
legjobb szimfonikus zenekarai között számon tartott Berlini
Filharmonikusokat (Berliner Philharmoniker) vezényli, az együttes a
többi között a legújabb művét, az Alhambra című hegedűversenyt adja
elő. Vasárnap délután is a karmesteri pulton áll majd, az Ensemble
Musikfabrik nevű kölni zenekart dirigálja, a hangverseny
programjában Helmut Lachenmann német és Toshio Hosokawa japán
zeneszerző egye-egy műve mellett egy tavalyi Eötvös-darab, a Secret
Kiss (Titkos csók) kapott helyet.
MTI