Aláírták pénteken Ludovic Orban miniszterelnök és Lucian Bode szállításügyi miniszter jelenlétében, a Nagyvárad szomszédságában levő Bihar (Biharia) településen az A3-as észak-erdélyi autópálya 28,5 kilométeres Bihar-Bisztraterebes (Chiribis) szakasza tervezési és kivitelezési szerződését.
A romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) már 2018 októberében kihirdette az útépítési pályázat győztesét. A Trameco SA, Vahostav SK, Drumuri Bihor SA, Drum Asfalt Srl, valamint az East Water Drillings SL társaságok által alkotott román-szlovák konzorciumot. De a versenyben alulmaradt cégek óvásainak elbírálása több mint másfél évet késleltette a szerződés aláírását.
A román Trameco által vezetett konzorcium áfa nélkül 326,5 millió lejért (23,18 milliárd forint) vállalkozott a munkára.
A tervezést hat hónap alatt, az építkezést további másfél év alatt kell befejeznie.Valamint tíz éves garanciát kell vállalnia a munkálatokra. Ezen a szakaszon az amerikai Bechtel társaság kezdte el 17 évvel ezelőtt a pálya építését. A munkálatok mintegy öt százalékát végezte el. Szakértői vizsgálatot kell megrendelniük annak a megállapítására, hogy a Bechtel által 2004-ben részben megépített műtárgyak milyen mértékben károsodtak az elmúlt 16 év alatt -mondta a román cég képviselője.
Lucian Bode szállításügyi miniszter a sajtótájékoztatón kijelentette: 2020. az észak-erdélyi autópálya éve lesz. Kifejtette, hogy hamarosan átadják az öt kilométeres Bors-Bihar szakaszt, amelyik a Magyarországon épülő M4-es autópályához csatlakozik a határnál. Szerinte még idén elkészül a 17 kilométeres Maroskece (Chetani) – Radnót (Iernut) szakasz is. Pár héttel ezelőtt írták alá a Nyárádtő (Ungheni) – Marosvásárhely szakasz szerződését. A bihari eseménnyel egy időben hirdetik ki az autópálya első Szilágy megyei szakaszának a tervezésére és megépítésére kiírt pályázat nyertesét.
Az Economica.net portál közölte, hogy a Vaskapu (Poarta Salajului) – Magyarzsombor (Zimbor) 13 kilométeres szakaszt hazai cégcsoport építheti. A miniszter azt is hozzátette: sok évi gáncsoskodás után sikerült rendbe szedniük a pálya többi Bihar, Szilágy és Kolozs megyei szakaszának az aktáit. Készen állnak aláírni ezekre a szakaszokra is a tervezési-kivitelezési szerződéseket. Ludovic Orban miniszterelnök beszédében azt hangsúlyozta, hogy az észak-erdélyi pályát Brassóig kell megépíteni, ahogy eredetileg elképzelték. Kijelentése azért számít újdonságnak, mert a korábbi kormányok lemondtak a Marosvásárhely-Brassó szakasz megépítéséről.
A járvány miatt kialakult helyzetben a pályaépítés kormánya legfontosabb prioritása.
tette hozzá Orban.
A miniszterelnök kijelentette: fokozottan odafigyelnek arra, hogy a legjobb kivitelezőkre bízzák a feladatokat. Olyanokra akik bizonyították már, hogy képesek elvégezni a feladatot. A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban írt alá megállapodást a román kormány. Az amerikai Bechtel társaság miután hat év alatt csak 52 kilométer pályát épített, majd leállt a munkálatokkal, a felek 2013-ban közös megegyezéssel felbontották a szerződést. A pályából mindeddig a Kolozsvár mellett elhaladó Magyarnádas-Aranyosgyéres 61 kilométeres szakasz, és a Marosvásárhelyhez közel eső Radnót-Nyárádtő közötti 14 kilométeres szakasz épült meg.
GD/MTI – Kiemelt Kép/Image by Joshua Woroniecki from Pixabay