A Cambridge-i Egyetem új tanulmánya szerint, a japán média által közvetített ideális anyakép súlyos terhet rak a dolgozó japán nők vállára.
Az anyaságról a médiában kialakult kép éppenséggel visszatartja a nőket a családalapítástól. Mivel a magazinokban megjelenő anyaideál a valóságban elérhetetlennek tűnik.
Az egyetemi tanulmány egy kedden megjelent esszékötetben szerepel, amely a kortárs japán társadalmat vizsgálja. A kutatásban résztvevő Tianyi Vespera Xie szerint az állapotos nőknek és kismamáknak szóló magazinok olyan anyaképet sugallanak, ami egyszerre bátorítja és ijeszti el a japán nőket.
A cikkek olyan nőkről szólnak, akiket boldoggá tesz a gyermekek nevelése és egyúttal sikeres a karrierjük is. Gyakran saját vállalkozásban dolgoznak vagy olyasmivel keresnek pénzt, ami korábban a hobbijuk volt.
A kutató ugyanakkor rámutatott arra, hogy ez az identitáskép éppenséggel eltántoríthatja a nőket a házasságtól és gyermekvállalástól. Ugyanis olyan szigorú követelményeket támaszt velük szemben, hogy szerezzenek új képesítéseket, építsenek új karriert, mivel a gyerekvállalás után nem tudnak visszatérni régi életükbe. De azért maradjanak vonzóan nőiesek is.
A tanulmány egyúttal arra is kitér, hogy a túlsúlyos nőknek szánt utóbbi kampányok szintén felületesek. Nem veszik figyelembe, hogy a japán társadalom még mindig lenézi a túlsúlyos nőket. Lustának és éretlennek bélyegzi őket.
Egy másik tanulmány azt a jelenséget vizsgálja, hogy a fiatal nők férfiként öltöznek. A gyakorlat közeli kapcsolatban van az animék világával és a jelmezviseléssel. Az ortodox normák ellen „lázadó” válasznak tekinthető, ami egyúttal elutasítja a lányos megjelenés úgynevezett „kawaii” (cuki) modelljét.
A Beyond Kawaii: Studying Japanese Femininities at Cambridge (A kawaiin túl: a japán nőiesség cambridge-i vizsgálata) című kötet szerkesztői elmondták, hogy miközben számos törvényi szabályozás segíti a nemek közötti egyenlőség megvalósítását, továbbra is az az elvárás a japán nőkkel szemben, hogy váljanak anyává és elsősorban a gyerekneveléssel, az otthoni feladataikkal foglalkozzanak.
GD/MTI, Foto: Michelle Maria from Pixabay