A vállalkozások nem zárhatják ki a fogyasztó jogát a reklamációhoz online vásárláskor sem – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetség (FEOSZ).
A fogyasztóvédelmi civil szervezet közleményében rámutat arra, hogy az egyik legnagyobb webáruháztól online vásárolt termék nyugtáján olvasható: „Kérjük, hogy a kézhezvétel után rögtön ellenőrizze a csomag és a benne lévő termék sértetlenségét. Az átvételt követően nem áll módunkban reklamációt elfogadni.”
A FEOSZ szerint ez a kijelentés tisztességtelen, és jogszabályokba ütközik. Kiemelik: online vásárláskor is a tisztában kell lennie a fogyasztónak, hogy kitől vásárol. A webáruháznév mögött mindig kell lennie konkrét cégnek, pontos székhelycímmel, telefonszámmal, adószámmal. Ha ilyet nem találnak, akkor arról a weboldalról jobb nem vásárolni – tanácsolja a FEOSZ.
Hangsúlyozzák, hogy internetes vásárláskor speciális többletjogok illetik meg a vásárlót. Például, ha meggondolta magát a vásárló, a szerződéstől hibátlan termék esetében is indokolás nélkül elállhat a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül.
Az elállást írásban, igazolható módon kell megtenni. A megrendelt árut a fogyasztónak saját költségén kell visszaküldeni a vállalkozáshoz. Nemcsak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget. Beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen – írja a FEOSZ.
Hibás terméknél internetes vásárlás esetén is ugyanazok a szavatossági jogok illetik meg a fogyasztót, mintha üzletben vásárolt volna. Ennek megfelelően kérheti elsősorban a termék kijavítását, vagy kicserélését. Másodsorban pedig a vételár leszállítását, vagy a teljes vételár visszatérítését, illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatást.
Ezek az igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak, ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról – olvasható a közleményben.
GD/MTI, Foto: Envato Elements