A versenyhatóság az online-kereskedelmi adatvagyon szerepét vizsgálja

3D Illustration. Mobile payment and online order.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) piacelemzést indít, hogy feltárja, miként keletkezik az online kiskereskedők adatvagyona, illetve milyen szerepet tölt ez be a webáruházak közötti versenyben. A vizsgálat kiterjed arra is, hogy a fogyasztók mennyire vannak tisztában az adatgyűjtéssel és hogyan befolyásolja döntéseiket.




Közleményük szerint a koronavírus-járvány okozta félelem, illetve a kijárási korlátozások jelentősen növelték az online kereskedelem szerepét. Olyan fogyasztók is kipróbálták, hogy milyen az otthon kényelméből és biztonságából vásárolni, akik korábban még soha.

Ez a változás hosszú távon is átalakíthatja a fogyasztói szokásokat. Növelheti az online kereskedelem szerepét. A GVH ezért piacelemzéssel méri fel a szektor működését és a jellemző fogyasztói magatartást. A piacelemzés során a versenyhatóság megvizsgálja, hogy az online kereskedők milyen adatokat gyűjtenek a fogyasztókról. Ezeket hogyan és milyen célokra használják fel, a fogyasztók pedig mennyire vannak tudatában mindennek.

Az elemzés kitér majd arra is, hogy a felhalmozott adatok milyen versenyelőnyt jelenthetnek, az adatok hiánya mennyire gátolhat egy új szereplőt a sikeres piacra lépésben, illetve ez hogyan viszonyul más belépési korlátokhoz. Például a logisztikai háttér kialakításához vagy a márkanév felépítéséhez.

Három termékkategóriára szűkítve vizsgálják az online kiskereskedelmet, a kategóriákat a fogyasztói költésekből részesedés, az elmúlt évek növekedése, az online értékesítés nagysága és a koronavírus-járvány első hullámában tapasztalható bővülése alapján választották ki. A vizsgálat így a műszaki cikkek, az élelmiszerek és a ruházati cikkek online kiskereskedelmére terjed ki. A piacelemzés során a hatóság nyilvánosan hozzáférhető piaci információk felhasználásával, az érintett szereplők önkéntes válaszadáson alapuló megkeresésével, valamint piackutatással méri fel a szektor működését, folyamatait és trendjeit, továbbá mindezek hatását a versenyre, az üzletfelekre és a fogyasztókra – írta a hivatal.

A piacelemzés eredményeit a GVH tanulmányban foglalja össze és a honlapján hozza nyilvánosságra.

GD/MTI, Foto: Envato Elements

Exit mobile version