A Földközi-tengeren érkező migránsok létszámának jelentős növekedése esetén szétosztásukat akár fel is függeszthetik – olvasható a máltai megállapodásnak abban az angol nyelvű változatában, amelyet a La Repubblica című olasz napilap szerzett meg és közölt szerda este.
Első alkalommal hozták nyilvánosságra a Franciaország,
Németország, Olaszország és Málta közt született megállapodás
szövegét, amelyből eddig csak részletek voltak ismertek. Az olasz
lap hangsúlyozta, hogy nem végleges megállapodásról van szó, hanem
egy jövőbeli, további tagállamokat bevonó megállapodás vázlatáról.
A La Repubblica honlapján publikált ötoldalas dokumentum a
bevezető rész után 15 pontban foglalja össze a földközi-tengeri
útvonalon felvett migránsok szétosztási rendszerét.
Az első pont szerint az aláíró országok állami hajói saját
országaikba szállítják a fedélzetükre felvett migránsokat. A La
Repubblica értelmezése szerint ez a katonai hajókra vonatkozik, de
utalhat akár kereskedelmi hajókra is. Korábbi információk szerint a
megállapodás a katonai hajók és a civil hajók esetében Olaszországot
és Máltát jelölte meg első európai érkezési pontként.
A 9. pont a tengeri mentési műveletet végző civil hajókat
érinti. Leszögezi, hogy tiszteletben kell tartaniuk a mentést
koordináló illetékes hatóságok utasításait. Felszólítja a civil
hajókat, hogy ne kapcsolják ki helymeghatározási radarrendszereiket,
valamint ne ösztönözzék a migránsokat szállító hajók elindulását az
afrikai partoktól azzal, hogy fényjelzéssel vagy más módon tudatják
jelenlétüket. A megállapodásnak ez a kitétele a korábbi olasz
balközép kormány 2017-ben bevezetett magatartási kódex szabályait
idézi.
A máltai megállapodás 15. pontja hat hónapig tartó pilóta
projektnek nevezi a szétosztási rendszert. Megjegyzi, hogy ha az
áthelyezendő személyek száma jelentősen emelkedik, a megállapodáshoz
csatlakozott országok újabb konzultációt tarthatnak, amelynek ideje
alatt az egész szétosztási mechanizmust felfüggeszthetik.
MTI