Évekkel azelőtt, hogy a kisgyerek ki tudná mondani a számneveket, már fogalma lehet arról, mint jelent a számolás – állapították meg amerikai tudósok.
A Johns Hopkins Egyetem kutatóinak tanulmánya a Developmental
Science című szaklap aktuális számában jelent meg.
„Évekre vannak még attól, hogy megértsék a számnevek pontos
jelentését, de már felismerik, hogy a számolás mennyiségekről szól.
Kutatásunk ismét rávilágít arra, hogy a babák elég jól értik az őket
körülvevő világ összetettségét, megpróbálják értelmezni mindazt,
amit a felnőttek mondanak, így a számolást és a számokat is” –
mondta Lisa Feigenson, a tanulmány vezető szerzője, a Johns Hopkins
Egyetem kognitív tudományokra, azon belül a gyerekek számolási
képességére szakosodott kutatója a medicalxpress.com portálnak.
A gyerekek többsége nagyjából négyéves koráig nem érti teljesen
a számokat, ami Feigenson szerint meglepő, hiszen rengeteget hallják
a felnőtteket számolni.
„Számolós könyveket veszünk nekik, a tipegőkkel hangosan
számolunk, ami felveti a kérdést: tényleg fogalmuk sincs a számokról
négy-ötéves korukig?” – magyarázta.
Kutatótársával együtt 14-18 hónapos kisgyerekekkel dolgoztak,
akik figyelték, amint a kutatók játékokat, kisautókat vagy
plüsskutyákat rejtettek el egy dobozban, amibe nem láthattak bele.
Volt, hogy a kutatók minden egyes játékot hangosan megszámoltak,
amikor a dobozba ejtették: „figyelj, egy, kettő, három, négy
kiskutya!”. Máskor csak egyesével betették őket a dobozba, miközben
azt mondták: ez, ez, ez és ez – ezek kutyák.
Ha nem számoltak, a kisgyerekek alig emlékeztek arra, hogy négy
dolog került a dobozba. Általában megelégedtek azzal, ha a kutató
egy játékot húzott elő, mintha több nem is lenne ott.
Azonban amikor meg is számolták a kutatók a játékokat, a
gyerekek egyértelműen várták, hogy újabbat és újabbat húzzanak elő a
dobozból. Pontos mennyiségre nem emlékeztek, csak arra, hogy
körülbelül hány játék került a rejtekhelyre.
„Nagy meglepetés volt, amikor láttuk, hogy sokkal jobban
emlékeztek a játékok mennyiségére, ha megszámoltuk őket előtte.
Eredményeink elsőként mutatták meg, hogy már a nagyon kicsi
gyerekeknek is van fogalma arról, hogy ha az emberek számolnak, az
körülbelül milyen mennyiséghez köthető” – mondta a kutató.
A csapat most számos további vizsgálatot folytat, hogy vajon a
korai számolásgyakorlás később jobb számolási készségekhez vezet-e,
valamint hogy az angol anyanyelvű kisgyerekek reagálnak-e arra, ha
idegen nyelven hallják a számolást.
MTI