Agnus Dei – az Oltáriszentség tisztelete Magyarországon címmel nyílt kiállítás a Pesti Vigadóban. A tárlatot Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek nyitotta meg kedd este.
A 250 tárgyat, műalkotást felvonultató kiállításról Erdő Péter
elmondta: ötvösművészeti tárgyak, tabernákulumok, kelyhek,
monstranciák, textilművészeti tárgyak és képzőművészeti alkotások
szerepelnek a tárlaton.
Kiemelte: a kiállításon nemcsak a hivatalos egyházi kultusz
tárgyai jelennek meg, külön termet kaptak a népi vallásosság
emlékei. Apróbb tárgyak egész sora bizonyítja – tette hozzá -, hogy
még a hétköznapi élet tárgyaiban is kifejeződik az eucharisztia
iránti tisztelet. (Az eucharisztia szó egyszerre jelent szentmisét,
az utolsó vacsorát megjelenítő cselekményt és az Oltáriszentséget, a
szentmisén Jézus Krisztus testévé és vérévé átváltoztatott kenyeret
és bort.)
Erdő Péter megjegyezte: bár túlnyomórészt katolikus tárgyakat
mutatnak be, a testvéregyházak emlékei, például a protestáns
egyházak úrvacsora-tiszteletének tárgyai is megjelennek a tárlaton.
A bíboros kitért arra is: a kiállításon szerepel egyik kedvenc
képe, Franz Anton Maulbertsch (1724-1796) osztrák festő Az utolsó
vacsora című festménye. A képet megrendelője eredetileg templomba
szánta, de Maulbertsch, „aki többnyire illuminált állapotban
alkotott”, az utolsó vacsora szereplőit is ilyen, „emelkedett
hangulatban” ábrázolta. Így a kép végül nem templomban, hanem a
refektóriumban, vagyis az ebédlőben kapott helyet.
Erdő Péter rámutatott: a festményen két világ találkozik.
Egyrészt megjelenik az utolsóvacsora-ábrázolásokon megszokottnál
derűsebb hangulatú, mulatozó társaság, és ezt a kortárs megrendelő
joggal érezhette blaszfémiának. Másrészt azonban láthatóvá válik a
képen az eksztázis, érzékeltetve, hogy ami az utolsó vacsorán, az
oltáriszentség alapításakor történt, messze meghaladja a földi
dimenziót.
Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
köszöntőjében úgy fogalmazott: „kevés méltóbb előkészítő alkalma
lehet a 2020-as Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusnak (NEK), mint
ez a kiállítás, ezért a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) számára öröm
és valódi megtiszteltetés, hogy támogatóként részt vehetett a
kiállítás létrejöttében”.
Hozzátette: a következő évben más programoknak is helyszínt
biztosít majd az MMA, így például az Eucharisztia 2020 kiállításnak
a Műcsarnokban.
Mohos Gábor esztergom-budapesti segédpüspök, a NEK előkészítő
bizottságának vezetője arról beszélt: akárcsak a 2020-as NEK, ez a
kiállítás is arra szeretné ráirányítani a figyelmet, hogy „az
oltáriszentség titka mennyire jelen van a nép életében,
hagyományaiban és művészetében, mennyire megihlette elődeinket és a
kortárs művészeket is ez a titok”.
„Katolikus hitünk alapja”, hogy ebben az egyszerű ostyában a
„szentmise révén Isten valóságosan jelen van”, és „akit ez a titok
megérint, annak a lelkében valami átalakul” – tette hozzá Mohos
Gábor.
A január 19-ig látogatható kiállítás szervezői a NEK általános
titkársága és a Keresztény Múzeum, támogatója az MMA, kurátorai
Rákossy Anna és Kontsek Ildikó.
A tárlaton a liturgikus ötvöstárgyak mellett templomi zászlók,
könyvek, imalapok, régi, úrnapi körmenetekről készült fotók,
filmrészletek láthatók és gregorián énekek, népénekek,
misztériumjátékok, népi imádságok hangfelvételei hallhatók.
MTI