Szaktudás nélkül csak kontár
Láttam ilyen „edzésbeszámolókat” képekben, amelyek alapján az edzés központi része futó és ugróiskolai gyakorlatok keveréke volt kiegészítve olyan edzéselemekkel, amiket korábban csak funkcionális edzést népszerűsítő reklámfilmekben láttam. Gyakorlatilag csak ebből állt az egy órás edzés.
Megint csak edzéselméleti alapismeret azt tudni, hogy egy edzés hogyan épül fel és az is, hogy minden edzés célorientált kell hogy legyen!
Hé, Mister Fitness-kókler! Tudod-e hogy mi a különbség futóiskola és ugróiskola gyakorlatok között és miért nem keverjük össze? Hogy mi a szerepe az edzésprogramban? Hallottad-e már azt a kifejezést, hogy „rávezető gyakorlat”?
Ha a bejegyzésemet olvasó hobbi futók közül most sokan elkezdenek guglizni, az egyáltalán nem gond, hiszen nekik nyilván nem kell ezeket tudni, nyilván ezért megy közösségi edzésekre, ezért választ személyi edzőt. Na, de aki arra vállalkozik, hogy magát edzőnek kiadva futókat „képez” az legyen tisztában vele, hogy mit csinál!
Mire való a futóiskola?
A futóiskola a futóedzés előtti bemelegítés része, az ugróiskola pedig atlétikai ugrószámok előtti bemelegítés része. És itt a hangsúly azon van, hogy a bemelegítés része.( ide kattintva elolvashatod, hogy az edzés miért nem verseny) Amikor egy edző megtervezi az adott napi edzést, akkor átgondolja, hogy milyen feladatokat fog végeztetni a sportolóival. Ahhoz, hogy azt minél eredményesebben és a sérülések lehetőségének minimumra csökkentésével tudják végrehajtani, alaposan be kell melegíteni. Ennek lesz része szükség szerint a futóiskolázás, mint rávezető gyakorlatsor!
A futóiskola arra való, hogy ha például egy magas intenzitású résztávos, vagy fartlek edzést akar végeztetni az edző, akkor fontos előtte „rávezetni” a futókat a megfelelő mozgásformára, arra, hogy a résztávokat minél koordináltabban tudják végrehajtani. Tehát a futóiskolai gyakorlatok a rész-egész módszer alkalmazásával végrehajtott mozgáskoordináció fejlesztő gyakorlatok! Az edzéselmélet is azt mondja, hogy mivel a futóiskolázás tulajdonképpen a futómozgás fázisainak elemenkénti gyakorlása, ezért fokozott sérülésveszéllyel jár. Emiatt két fontos alapelvnek mindig érvényesülnie kell: az egyik, hogy csak és kizárólag az edzés elején, kipihenten, de bemelegített, nyújtott izomzattal szabad végrehajtani, a másik pedig, hogy a hibákat azonnal javítani kell.
Egy bemelegítő gyakorlatsor hogyan is lehetne egy edzés központi része?? Ez olyan, mintha egy testépítő fekvenyomás helyett megcsinálna 500 fekvőtámaszt! Elfárad tőle? Igen! Erősebb lesz tőle? Nem! tud utána erőt, izomtömeget növelni nagy súlyokkal? Nem! Volt az edzésnek fejlesztő hatása? Nem! Mi volt a célja az edzésnek? Legfeljebb annyi, hogy jól elfáradt!
Hatalmas hiba olyan mennyiségben és intenzitással végeztetni ezeket a gyakorlatokat, ami kifáradással jár! A koordinációfejlesztő gyakorlatok lényege, hogy az adott mozgásformát elemeire bontva készségszintűvé tegyük és ha ez megvan, akkor lehet intenzitást fokozni.
pl: ha az alap és összetett futóiskolai gyakorlatokat helyes technikával, megfelelő dinamikával tudja a sportoló végrehajtani akkor ezeket összekötve repülő, vagy fokozó futásokat lehet vele gyakoroltatni, majd ezt követően jöhetnek a résztávos edzések.
Tehát a futóiskolázásnak elsősorban koordinációs képesség fejlesztő feladata van és kisebb mértékben gyorsaság fejlesztő hatása!
Apropó! Tudjuk-e mit jelent az edzéselméletben a gyorsaság, mint kondicionális képesség?
Van aki erre azt válaszolja, hogy a sebesség, amivel futni tudunk, vagy az a képesség, hogy minél hamarabb eljussunk A pontból B pontba? Sajnos tévedsz, úgy mint az az „edző”, aki így kéri tőled végrehajtani a futóiskolai gyakorlatokat…
Visszatérve a képekre, látni minigátak között ugráló vidám sportolókat kifordított csípővel, vagy oldalra kicsapott lábszárral ugrani, nyújtott lábbal sarokra érkezni. Látni füves, hepehupás játszótéren futóiskolázó embereket, akik a térdemelésbe beleülve, sarokemelésnél kb 60 fokban előre dőlve futottak és még sorolhatnám, hogy mennyi végrehajtási hibát látni a képeken.
Nyilván, aki elmegy egy ilyen edzésre, nem tudja, hogy mit csinál rosszul…. De felteszem a kérdést: hol van ilyenkor Mister Fitnesz Kókler? Fotózás helyett, miért nem javítja a hibát? Lehet, hogy észre sem veszi? Lehet, hogy ő maga sem tudja, hogy milyen a helyes végrehajtás? Egy valódi edző soha nem hagyná, hogy a sportolója sérülésveszélyes mozgást csináljon!
Honnan tudod, hogy rossz helyen vagy?
Több valódi futóedző is tart nyilvános, többnyire ingyenes futóedzést, de ha fizetni is kell érte, akkor is kontrollált edzést kapsz, ahol előre el mondja, hogy mi fog történni az edzésen. Magyarán, ha valódi futóedzővel találkozol, akkor az edzés bemelegítéssel fog kezdődni, ami több részből áll, többek között futóiskolázásból is, utána az edzés súlyponti részén egyéni célhoz igazított futóedzés következik és a végén levezető futás, majd nyújtás. A feladatokat az edző végig koordinálja, a végrehajtást kontrollálja és a hibákat javíttatja!
Ha viszont az egész edzés „futóiskolázás” lesz, és olyan mondatok hagyják el a száját, hogy „izommemória fejlesztés”, meg ehhez hasonló hangzatos fitneszdumák, akkor jobb, ha már az elején elköszönsz!
Az atlétikában izommemóriát nem fejlesztenek!! Motorikus képességeket fejlesztenek, amelyek része a koordinációs és kondiciónális képességek. Ezek fejlesztése viszont speciális szakismeretet követel meg, bármennyire is egyszerűnek tűnik!
….a valódi futóedzéseket viszont csinálni kell folyamatosan, ha célunk van a futással, mert egy kis kihagyás is elég ahhoz, hogy a kemény munkával lassan felépített sportforma pillanatok alatt elillanjon. A következő bejegyzésem erről fog szólni..